fbpx

Vækststrategi for SMV’er – The basic

Sådan udvikler du en vækststrategi for din virksomhed

  • Er din SMV klar til at vokse?
  • Ønsker du at tage din virksomhed til næste niveau?

For nogle virksomhedslederer kan det være enkelt, hvordan man kan udvide virksomheden – For andre er det måske ikke så ligetil.

Din virksomhed er (måske) stabil, og du nyder, hvad du gør og er god til det. Men du er usikker på, hvad det næste logiske trin skal være, eller hvilken retning der vil være mest gavnligt for din virksomhed. Her kan den klassiske Ansoffs vækstmatrix hjælpe dig med at identificere vækstmuligheder.

Matrixen kan bruges til planlægning i enhver virksomhed, der ønsker at øge salget af sine produkter enten ved at udvide sit produktsortiment eller ved at komme ind på nye markeder. Derfor kan forskellige strategier anvendes og udvikles, når man sammenligner de to hovedfaktorer i matrixen, produktet og markedet. Matrixen kan hjælpe dig med at bestemme den rigtige strategi, den giver dig fire muligheder at arbejde med. Se forklaringer under figuren.

Blog - Ansoffs Vækstmatrix

Markedspenetration

Dette er en strategi for virksomhedens vækst ved at øge salget af de nuværende produkter til de nuværende markedssegmenter uden at ændre produktet. Det kan være, at potentielle kunder er opmærksomme på produktet, men af en eller anden grund køber de det ikke. For nye virksomheder kan markedsindtrængning opnås ved en kombination af konkurrencedygtige prisstrategier, reklame og salgsfremmende foranstaltninger. Markedsindtrængningen for eksisterende kunder kan opnås ved at øge deres forbrug, for eksempel at indføre loyalitetsordninger.

Produktudvikling

Dette bruges når du tilbyder modificerede nye produkter til dit nuværende markedssegment. Dette kan ske, fordi salget af dine nuværende produkter er modnet, eller du har identificeret nye segmenter, som du måske har gået glip af før. Endnu bedre ville være at indføre komplementære produkter eller tjenester for at slå to fluer med et smæk; øge salget af et nuværende produkt og samtidig øge omsætningen og produktporteføljen med det nye produkt.

Mercedes er et eksempel på et firma, der gjorde det med succes. Historisk er de kendt for sine større luksusbiler, men de kom ind i det lille bilmarked med sin A-klasse lille smart familiebil. Det var stadig målrettet mod segmenter på markedet, der ønsker at betale en høj pris for et prestigefyldt mærke, men samtidig tilbyde dem flere muligheder. Hvis deres kunder ønskede at købe en lille bil, ville de være i stand til at forblive med mærket i modsætning til at skulle søge andre muligheder.

Markedsudvikling

En strategi for virksomhedens vækst ved at identificere og udvikle nye markedssegmenter for de nuværende produkter i virksomheden. Dette kunne være geografisk set i forhold til at udvide din geografiske rækkevidde. Du kunne lave en hjemmeside for at kunne nå forbrugere, som du måske ikke har været i stand til før i andre dele af landet. Du kan ekspandere internationalt ved at eksportere, men med dette skal du huske på, at der skal tages højde for mange faktorer om produktets og servicen er egnet til de udenlandske markeder. Se eventuelt artiklen: Godt i gang med eksport for SMV’er

Diversifikation

Din virksomhed forsøger noget helt nyt og retter sig mod et helt nyt marked, end det du har i øjeblikket. Dette er den mest komplicerede strategi, men hvis det gøres korrekt, kan der åbnes store indtjeningsmuligheder til din SMV.

Så hvad skal du vælge ?

Den mest anvendte strategi for virksomheder vil være markedsindtrængning, da den er den enkleste. Markeder bliver langsomt overfyldt med produkter og tjenesteydelser, der introduceres dagligt derfor er mange virksomheder tvunget til at kigge efter knap så udviklede/overfyldte marekeder.

Markedsførende virksomheder som Apple og Samsung har imidlertid vist, at for at være foran spillet, er marked og produktudvikling afgørende. Det skal bemærkes, at disse beslutninger ikke kan laves hastigt natten over. Mange markedsundersøgelser og vurderinger skal ske sammen med involvering af interessenter hvis man vil være på forkant med udviklingen.

Husk, at du ikke kun skal udvikle strategier for at vokse din virksomhedsportefølje, men også ved at nedskære den. Ved at lukke mislykkede aktiviteter, produkter og tjenester kan du fokusere og kalibrere på din kerneforretning, så du bliver endnu stærkere.

Jens Kirk er stifter og ejer af konsulenthuset Core Business A/S der arbejder med Eksport, strategi & forretnings udvikling. Core Business A/S rådgiver virksomheder hele vejen fra problem erkendelse til eksekvering af strategiplanen. Vi er medlem af det internationale konsulent netværk Business Boost International der hjælper SMV’er i gang med eksport.

By |2018-02-02T13:55:55+00:00januar 15th, 2018|design, technology, trending|0 Comments

Leave A Comment