fbpx

Sådan undgår du at fejle som SMV – Fem tips som hjælper dig på vej!

Hvorfor mange SMV’er fejler, og et par quick fixes 

Det er ikke altid lige nemt at have en SMV. Mange SMV’er fejler, og har svært ved at overleve. Her kan du læse fem af de største fejltagelser SMV’erne begår, og hvordan du selv kan undgå dem.

1. Manglende planlægning i din SMV

Som SMV skal du have en professionel, nedskrevet forretningsplan. Uden det er din virksomhed dømt til at fejle. En solid forretningsplan bør omfatte:

  • Beskrivelse af forretning, vision, mål og vejen til succes
  • Markedsanalyse
  • Kompetencebehov
  • Potentielle problemer og løsninger
  • Finansiel indsigt: Kapitalberedskab, balance, resultatopgørelse og pengestrømsanalyse
  • Salgs- og omkostningsberegning
  • Konkurrenceanalyse
  • Marketing, reklame og salgsfremmende aktiviteter
  • Budgettering og styring af virksomhedens vækst

Hvad kan du gøre?

Helt simpelt, lav en detaljeret forretningsplan og sørg for, at forretningspartnere og dine medarbejdere forstår, hvad planen går ud på. Et hold, som forstår visionen og hvordan en virksomhed forventer at komme derhen, vil øge chancerne for succes og rentabilitet

2. Lav forarbejdet for din SMV

Dette bør falde under planlægning, men det er et punkt, der utrolig vigtigt. Lav en grundig markedsundersøgelse for din SMV. Det er ligegyldigt, om du sælger et produkt eller en tjeneste. Du skal undersøge, hvor meget efterspørgslen er på markedet. Hvem er ellers i dit marked?

I de fleste tilfælde vil markedet være godt ”fyldt”, så hvis du åbner en kebabbutik eller en cykelbutik, og der allerede er en kebabbutik eller cykelbutik i samme gade, skal du se på, hvorfor kunderne vil begynde at beskæftige sig med dig og ikke din konkurrence. Har du noget der bringer folk ind af dine døre?

Hvad kan du gøre? Få passende råd: Folk antager, at fordi der er ubegrænsede informationskilder online, vil de kunne finde svarene på alle deres problemer. I de fleste tilfælde er der ingen erstatning til at sidde ned med nogen, som kan vise dig, hvor du kan gå forkert, og hvad du skal gøre for at rette op på din virksomhed, før det er for sent.

3. At vælge den forkerte retning og holde fast ved den

Sådan undgår du at fejle som SMV - Fem tips som hjælper dig på vej

I en perfekt verden, hvor du med omhu har gennemført ovenstående trin 1 og 2, vil du ikke være i den forkerte forretning. Uheldigvis, nogle gange som mennesker, gør vi det bare forkert. Uventede eksterne faktorer kan også være i spil, som f.eks. statslig indgriben eller en markedsnedgang. Hvem forudsagde markedsnedgangen i 2008? Ikke mange mennesker overhovedet.

Hvad kan du gøre?

Hvis du har valgt den forkerte forretning, er det bedste du kan gøre, at sluge din stolthed og lukke butikken. Alternativt kan du udforske muligheder for at pivotere og udvide dit tilbud. Kan du sælge dine produkter eller tilbyde et nyt, er der et uudforsket marked?

4. Utilstrækkelig startkapital

En vigtig årsag til at SMV’er fejler er, at de har utilstrækkelige startkapital. Nye virksomhedsejere forstår ofte ikke pengestrøm eller undervurderer, hvor mange penge de har brug for til opstart. De bliver derfor nødt til at lukke, før de har haft en reel chance for at lykkes.

Det er vigtigt at finde ud af, hvor mange penge din virksomhed vil kræve; ikke kun omkostningerne ved at starte, men omkostningerne ved at forblive en del af erhvervslivet. Det er vigtigt at tage højde for, at mange virksomheder tager et år eller to at komme i gang. Det betyder, at du skal bruge tilstrækkelige midler til at dække alle omkostninger, indtil salget til sidst kan betale for disse omkostninger.

Hvad kan du gøre?

Udforsk de forskellige typer af erhvervslån til rådighed for små virksomheder i Danmark. Spar op inden start eller forsøg at finde en kapital partner der vil støtte dig eller investerer i dig og din virksomhed.

5. For afhængig af en kunde

Dette kan være en dræber af små virksomheder. Du kan flyve højt, vinde, tage holdet ud til overdådige frokoster. Ud af det blå trækker din hovedklient stikket, og du står tilbage med krummer for at fodre masserne. Det er enhver forretningsmands værste mareridt og det sker desværre mere regelmæssigt, end du tror.

Hvad kan du gøre

Tilnærm dig dine konkurrenters største kunder. De kan også være interesseret i dit tilbud. Diversificere dit tilbud og tiltræk nye og flere kunder. Det er alt afgørende at have en kunde portefølje med flere kunder!

 

Jens Kirk er stifter og ejer af konsulenthuset Core Business A/S der arbejder med Eksport, strategi & forretnings udvikling. Core Business A/S rådgiver virksomheder hele vejen fra problem erkendelse til eksekvering af strategiplanen. Vi er medlem af det internationale konsulent netværk Business Boost International der hjælper SMV’er i gang med eksport.

By |2018-02-27T14:12:17+00:00februar 28th, 2018|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment