fbpx

Er fremtiden guld eller gift for din virksomhed?

5 ting til din fremtidige rejsekuffert!

Blog- Solceller

Vi er midt i et paradigmeskifte hvor virksomheder kommer til at arbejde på en helt anden måde end vi kender i dag. Det giver udfordringer for alle virksomheder, men giver også nogle af historiens største muligheder for udvikling og nyskabelse.

Hvis fremtiden skal være guld for din virksomhed skal du begynde at overveje hvor i skal hen og ikke mindst med hvilken forretningsmodel.

I artiklen vil vi kort gennemgå fem af de vigtigste strømninger der kan hjælpe din virksomhed til ikke bare at finde guld i fremtiden men også til at forstå hvad i skal gøre allerede i morgen.

1: Accepter fremtiden – Skab ind i det uvisse

For at kunne agere ind i fremtiden er det et ufravigeligt krav, at virksomheder bliver bedre til, at accepterer manglen på klare og konkrete planer. Fremtidens forretnings verdenen bliver som, at se et barn på 10 år spille MINECRAFT. Barnet har nok en ide hvad hun/han ønsker at bygge men undervejs i den kreative proces kommer der en lang række udefrakommende begivenheder der fundamentalt ændre på planer og mål. At sammenligne virksomheds drift med et computerspil kan virke som en mærkelig parallel men mange ledere kan lære utrolig meget om evner til accept af det uvisse ved at prøve et spil eller to og derefter bringe forandringsparatheden over i virksomheden.

2: Agilitet & Disruption – Følg udviklingen og ager!

Agilitet & disruption er nok de mest brugte ”nye” business ord de sidste år men er på ingen måde en nyhed indenfor virksomheds udvikling. Siden det første selskab/forretning/fabrik osv har udviklingen budt på en lang række udviklingstrin og forandringer. Forskellen mellem i dag og blot en generation siden er, at udviklingen i dag foregår men en hastighed der for længst har forladt en flad lineær kurve og nu nærmere skal ses som en eksepotential kurve. Det betyder, at vi indenfor nogle ganske få år (nogle industrier er det måneder) vil opleve et teknologi spring som vi aldrig tidligere har oplevet i historien. Vores evne til at forstå forandringen (agiliteten) og evner til at forandre (disruption) vores forretningsmodel bliver afgørende for vores virksomheders overlevelse indenfor mindre end 5 år. Det betyder vi kontinuerligt skal turde vurdere vores egen måde at lave forretning på i forhold til konkurrenter og nye teknologier. Start din forandring allerede i dag!

3: Tænk ud af boksen – Innovations hastighed

Med en udviklings hastighed der bare stiger og stiger hver dag skal innovation stå øverst på dagsordenen i alle virksomheder. Innovation er desværre et tveægget sværd hvor de to sider er hinandens modstridende parter. Den ene side kræver konstant nye produkter og den anden kræver sikkerhed, kvalitet og test.

For at kunne forene de 2 kræfter skal virksomheder til at arbejde med måden de udvikler produkter og graden af færdighed når produktet kommer på markedet.

Begreber som prototyping, 3D test osv bliver udbredte indenfor innovation. På samme tid bliver en række virksomheder tvunget til at acceptere, at 90% er godt nok i første version og rettelserne kan laves online i næste opdatering.

4: Bliv en del af et Business Ecosystem – Hele verden er din legeplads

Ingen virksomheder kan stå alene i fremtiden! I fremtiden bliver det i endnu højere grad en ufravigelig overlevelses faktor at være i netværk med de rigtige partnere for at kunne frembringe og afsætte produkter. Det betyder at både indkøb og afsætning bliver en langt mere dynamisk og vi kommer til at se konkurrenter som partnere og medspillere. Begynd allerede i dag at kigge bredt efter nye partner muligheder også i brancher hvor du normalt ikke færdes…

5: Kunde centrering – ”Loyale kunder” bliver en mangelvare

De mest succesfulde virksomheder i fremtiden bliver dem der kan frembringe præcist det kunden ønsker! Hverken mere eller mindre.

Vi kommer til at se en lang række produkter der bliver kundetilpasset til hver enkelt kunde. Kunder får uanede muligheder for indkøb over hele jorden og kan ofte selv fremstille (3D) produkter. Derfor bliver det alt afgørende for virksomheder, at kunne være det rigtige for hver enkelt kunde.  Start allerede i dag med at gennemgå dine kunder og overvej hvem du virkelig skal være noget for i fremtiden!

Det var fem ting der bør ligge højt på opmærksomheds barometret hos alle ledere….. skriv gerne dine kommentarer og ikke mindst forventinger til virksomheders udfordringer i de kommende år nedenfor….

By |2018-02-02T13:47:16+00:00marts 29th, 2016|design, technology, trending|0 Comments

Leave A Comment