fbpx

Hvorfor startup virksomheder skal eksportere….

6 gode grunde til, at din startup virksomhed skal eksportere

Blog - startupDet har aldrig været lettere at eksportere end i dag. Internettet sørger for, at du har adgang til nøgleinformationer samtidig med, at du har en platform hvorfra din virksomhed kan sælge.

Eksport er ikke kun for ældre etablerede virksomheder men en oplagt mulighed for nystartede SMV’er til hurtigt at nå ud til en større målgruppe.

Nedenstående finder du nogle af de bedste grunde til, at du bør tænke større og længere ud end blot til den danske grænse når du starter virksomhed.

1: Forøg dine indtægter

Det er simpel matematik, at jo mere du sælger, desto flere penge får du (forhåbentlig). Ved at eksportere bliver dit marked meget større, hvilket potentielt betyder, at du vil kunne sælge mere.

Det kan også være mere omkostningseffektivt at sælge i større mængder og du vil kunne opnå gevinster i forhold til indkøb, produktion, lageromsætningshastighed mm.

2: Opbyg viden

Ved at sælge i forskellige lande og regioner, lærer du langt mere om dit publikum men også om din branche. Du vil opdage, hvad folk uden for Danmark tænker om dit produkt, hvordan din branche arbejder internationalt, hvordan man sælger til lande uden for Danmark og meget mere. Denne viden vil på sigt betyde, at du kan arbejde smartere i dit hjemland.

3: Risikospredning

Når du sælger i andre lande, deler du dine “æg”, så de ikke alle lægger i en kurv. Hvis tingene så ikke går så godt i et land, har du stadig chancen for at det går bedre med dine ”æg” i andre lande.

Det kan blandt andet skyldes ting som sæsonvare. Hvis du sælger en ting som er stærkt rettet mod sommeren, vil du i vinterhalvåret med fordel begynde at se på lande syd for Ækvator, som for eksempel Australien.

Ved at se på naboen i sådan et tilfælde, vil det ikke hjælpe dig meget, da de jo sidder med den samme kulde som os i Danmark.

4: Styrk din profil

Får du dine produkter eller services ud i lande uden for Danmark, vil det få flere folk til tale om dig, eller i det mindste opdage at du eksisterer. Selvom det ikke vil være alle der kender til din eksistens, der vil blive din direkte kunde, er det altid positivt at komme på folks radar.

På den måde kan du komme ind på nye markeder, som kan åbne fremtidige handelskanaler og udvide din kundebase.

5: Tiltræk bedre personale

De bedste medarbejder er ofte ambitiøse og ivrige efter at presse sig selv, og nu hvor verden en er blevet så globaliseret, er enhver virksomhed, som opererer i mere end et land mere tiltrækkende. Flere lande betyder nemlig flere muligheder for dine medarbejdere såvel som for din virksomhed.

6: Der er et marked for danske produkter

Danske produkter sælger i mange lande. Tagget ”Made in Denmark” anses for mange at betyde kvalitet og tradition, og i en verden hvor standarder kan variere meget, vil dette “tag” symbolisere at det er et produkt hvor man kan stole på kvaliteten.

Udover at det kan berolige mulige købere, at det produceret i Danmark, er dansk kultur og arv ofte et stort trækplaster for køberne i udlandet. Tænk bare på mærker som LEGO, ARLA og Mærsk.

Der er et stort marked for danske mærker – så hvorfor skulle du ikke være en del af det?

Jens Kirk er stifter og ejer af konsulenthuset Core Business A/S der arbejder med Eksport, strategi & forretnings udvikling. Core Business A/S rådgiver virksomheder hele vejen fra problem erkendelse til eksekvering af strategiplanen. Vi er medlem af det internationale konsulent netværk Business Boost International der hjælper SMV’er i gang med eksport.

By |2018-02-05T09:51:37+00:00januar 24th, 2018|design, technology, trending|0 Comments

Leave A Comment