fbpx

Den gode SMV strategi – vejen til succes

Strategiudvikling til din SMV 

Din virksomhed er på en rejse, og lige nu er du i starten af den rejse. Derfor skal du ligesom du vil forberede din bil til en længere tur, også forberede din virksomhed. Du skal vurdere din SMV’s styrker, svagheder, muligheder og trusler. På den måde vil det blive muligt for dig at udvikle den perfekte SMV strategi.

Den gode SMV strategi - vejen til succes - Strategi

Analyser alle aspekter af hver af din virksomheds funktioner. Både dets produkter og tjenester, hvordan den fungerer, hvilke markeder den opererer på, og de nødvendige ressourcer. Her omfatter ressourcer personale såvel som finansiel kapital.  For fremstillingsvirksomheder vil det også omfatte råvarer.

Hvis din SMV lige er opstartet, vil denne øvelse se mere ud som en forretningsplanlægning. Der vil med stor sandsynlighed være meget usikkerhed om din virksomhed fremtidsmuligheder. Mange startup virksomheder er alt for optimistiske omkring fremtiden. Især hvis ejerne eller direktørerne har tidligere erfaring med at drive et firma.

Uanset hvor du er på din forretningsrejse, er det tilrådeligt at vurdere fremtidens forretningspotentiale fra top til bund. Her vil du kunne forstå, hvad der er nødvendigt for at komme videre. Vær realistisk om salgs mål og prognoser, og udbyg til uforudsete tilfælde, hvor pengestrømmen er påvirket.

En stærk vision – hjælper din SMV på vej

Den gode SMV strategi - vejen til succes - Kompas

Succes i erhvervslivet har meget at gøre med at have en stærk vision, et stærkt fokus og en klar ide om den retning, du skal tage for at realisere målene og visionen. Dette er din mission.

At have en stærk vision er en ting, men for at opnå vækst og succes, har du brug for et hold bag dig, som deler din passion og din drøm. De virkelig succesfulde ledere er dem, der kan kommunikere deres vision og mission til deres tilhængere, partnere, holdmedlemmer, som derefter vil støtte op om dem for at nå målene.

En klar SMV strategi 

At gøre en drøm til virkelighed kræver en strategi. En strategi er den plan, du skal bruge til at drive din virksomhed fremad. Det vil inkorporere den særlige tilgang, du vil tage for hvert enkelt aspekt eller funktion af din virksomhed. Alt fra din virksomheds vision til hvilke produkter og tjenester du skal sælge, og hvordan du så sælger dem.

De fleste virksomheder vil kræve en overordnet forretningsstrategi, og afhængigt af virksomhedens størrelse kan du også have individuelle strategier for hver enkel forretningsfunktion. Det mest almindelige er markedsføringsstrategien.

Dette vil fokusere på din kundeprofilering og målmarkeder, og hvilke kanaler du vil bruge til at drive salg. Det vil også omfatte din prispolitik, din markedsplacering, din virksomheds fysiske placering og dets filialer og dine kreative kampagner.

Din SMV’s vækststrategi

Når du planlægger din vækststrategi, skal du sørge for, at ressourcerne er på plads for at klare den stigende efterspørgsel. Dette betyder ikke kun, at du har brug for tilstrækkelige bemandingsniveauer, men hvis du er en producent, at du også har tilstrækkeligadgang til råmaterialer og kapital på længere sigt. Det kan være værd at indgå samarbejde for en kort periode, indtil du får nok arbejde til at kunne ansætte en på fuldtid. Overvej enhver eventualitet.

Når din vækststrategi er færdig, er det tid til at gennemføre den. Du skal overveje de bedste ruter til markedet. Tag et kig på din konkurrence, opret Google Alerts og følg med i, hvad andre gør i din branche – dette vil give dig en ide om din egen position inden for din markedsplads.

Arbejd med din SMV’s markedsføring

Overvej din markedsføring. Du kan være den bedste virksomhed i landet inden for din branche, men hvis ingen kender til dig og din virksomhed, vil du aldrig kunne blive rentabel. Der er mange ting du kan gøre for at øge din profit – Tag en aktiv rolle i sociale medier, planlæg en socialmediestrategi og udvikle dit brand online. Overvej direkte markedsføring. Alle de visitkort, du har gemt er ubrugelige, hvis de bare ligger og samler støv.

Du skal begynde at tilføje dem i din kontaktdatabase og send nyhedsbreve og marketingmateriale ud. På den måde ved de  besked om dine seneste nyheder og tilbud. Ring til nogle eksperter til strategisk marketinghjælp og arbejd med et agentur for at opnå de bedste resultater.

Geninvester og opnå større vækst

Den gode SMV strategi - vejen til succes - Målskive

Når din virksomhed begynder at se tegn på vækst, er det det værste tidspunkt at tro du kan sidde komfortabelt. I stedet skal du gå tilbage til starten og gennemgå yderligere områder for vækst. Når du begynder at se et afkast af investeringen, skal du begynde at geninvestere pengene for at opnå større vækst. Forsæt din markedsføring yderligere eller se på lanceringen på nye markeder. Har dit produkt potentiale i andre områder? Vækst kan opfattes som en cirkel, og når den starter, skal du holde momentum. Den gode SMV strategi kræver derfor, at du holder fast, og hele tiden arbejder videre med den.

Jens Kirk er stifter og ejer af konsulenthuset Core Business A/S der arbejder med Eksport, strategi & forretnings udvikling. Core Business A/S rådgiver virksomheder hele vejen fra problem erkendelse til eksekvering af strategiplanen. Vi er medlem af det internationale konsulent netværk Business Boost International der hjælper SMV’er i gang med eksport.

By |2018-03-14T10:17:50+00:00marts 15th, 2018|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment