fbpx

Da væksten i din virksomhed døde – hvad gjorde du ?

Hvor blev væksten i din virksomhed af?

Hvis din virksomhed har ramt et plateau, og du kæmper for at komme videre til næste niveau, er der fem trin, som vil hjælpe dig med at fremme væksten i din virksomheden.

  1. Hvorfor er væksten gået i stå ?

Da væksten i din virksomhed døde – hvad gjorde du ?

For det første skal du finde ud af, hvorfor væksten er gået i stå. Du skal ikke gætte på det, men derimod helt reelt finde ud af hvorfor.

Tal med dine medarbejdere for at få et helhedsbillede af hvordan virksomheden går, og for at identificereårsagen til, hvorfor tingene er bremset. Spørg ”Hvorfor” til alt.

Spørg også dine nuværende kunder om deres erfaring med dig. Dette vil give dig en klarere ide om, hvor dit fokus skal være. Har du brug for et forbedre din kundeservice eller fokusere på innovation og produktudvikling?

Er dit produkt blevet overhalet af konkurrenterne eller ny teknologi? Ring til tidligere kunder og undersøg hvorfor du er blevet fravalgt. Lav en markedsundersøgelse og se hvad dine konkurrenter har lanceret.

  1. Har du overblikket?

En stærk vision for din virksomhed hjælper med at guide dine medarbejder til opgaver, som vil bidrage til at drive virksomhedens overordnede succes.

Vurder din vision og kontroller, om det stadig er relevant for dig og dine medarbejdere. Hvis ja, er alle fokuseret på at nå det samme mål som dig?

Hvis ikke, skal du tale med dit team og revurdere visionen, så det giver en tilstrækkelig udfordring for at opnå mere, samtidig med at du viser vejen til en lysere fremtid.

Skriv din vision ned. Tænk først på dine personlige mål. De mest succesfulde virksomheder er dem, hvor forretningsmålene arbejder på at hjælpe virksomhedsejeren med at nå deres personlige mål

  1. Har du de rigtige ressourcer – personligt og i virksomheden

Er du selv den rigtige til at lede virksomheden fremadrettet eller har din virksomhed brug for andre ledelse kompetencer end du besidder?

Forskellige stadier af vækst i din virksomhed vil kræve specifikke ressourcer, såvel som personer med specifikke talenter.

I de tidlige stadier skal du kigge efter iværksættere. Men som din virksomhed vokser, er der behov for forskellige typer personligheder.

Når du oplever tilbagegang i væksten, skal du evaluere dine medarbejdere og deres nuværende roller. Overvej at køre en DiSC-vurdering for at forstå deres arbejdsstil og styrker.

Overvej hvilke slags styrker der er brug for, og hvis der mangler nogle, så ansæt nye mennesker til at udfylde disse huller.

  1. Struktur – hvem gør hvad hvornår

Når man først starter en virksomhed, er et af værktøjerne til succes, evnen til at tilpasse sig. Men hvis du vil vokse, skal du revurdere din organisationsstruktur.

Når din virksomhed bliver større, skal du have en klar organisationsmodel for at give processerne mulighed for at flyde effektivt. Det gør det muligt for hver medarbejder at have klart definerede roller og ansvarlighed, så de kan arbejde effektivt og forstå, hvordan de passer ind i det større billede.

  1. Skab overblik og mål

Test, måling, sporing og rapportering. Dette er afgørende for virksomhedens vækst. Virksomheder med et klart sporingssystem kan vokse har lettere ved at vokse og bevare overblikket.

Som virksomhedsleder er det op til dig at overveje og definere Key Performance Indicators (KPI’er) for dine medarbejdere. Hvad bestemmer deres succes, og hvordan kan de opnå dette?

Du kan derefter få et mere klart billede af, hvem der er i de rigtige roller, og hvor der er plads til vækst. På den måde kan du justere dine vækststrategier, så de er tilpasset de målinger, hvor din virksomhed i øjeblikket er svagest.

 

Ovenstående er fem trin der kan hjælpe dig i arbejdet med at skabe en succesfuld virksomhed der er kan ”genopfinde” sig selv igen og komme ovenpå efter en nedtur i markedet.

 

Jens Kirk er stifter og ejer af konsulenthuset Core Business A/S der arbejder med Eksport, strategi & forretnings udvikling. Core Business A/S rådgiver virksomheder hele vejen fra problem erkendelse til eksekvering af strategiplanen. Vi er medlem af det internationale konsulent netværk Business Boost International der hjælper SMV’er i gang med eksport.

By |2018-02-26T09:10:04+00:00februar 23rd, 2018|Uncategorized|0 Comments

Leave A Comment